
Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, domnul Ciprian-Constantin Șerban, trebuie să ne comunice care sunt costurile pe care contribuabilul român trebuie să le plătească pentru întârzierea realizării ultimului lot de pe Autostrada de Centură A0 Sud!
Stimate domnule ministru,
În anul 2025, în România, nu există, încă, o autostradă care să lege cele trei mari provincii istorice
românești – Transilvania de Țara Românească și Moldova.
De-a lungul ultimelor decenii investițiile în infrastructură au constituit o veritabilă sursă de jaf din
bugetul țării – lucrări minuscule, de proastă calitate, executate de firme de partid la prețuri exorbitante,
costuri de întreținere ridicate, iar în cazul actorilor străini, au existat numeroase cazuri de corupție – e
îndeajuns să ne amintim de afacerea Bechtel al cărei contract e de negăsit – și rea voință, inclusiv din partea
funcționarilor români care au tergiversat nepermis de mult circuitul birocratic al documentelor.
Mult așteptatul lot 3 din A0 Sud, care le va permite șoferilor să poată ocoli Bucureștiul doar pe
autostradă de la Est, pe A2 la Vest, pe A1, a fost, în sfârșit, deschis circulației și va deveni direcția cea mai
circulată, în special pentru traficul de marfă, fiind un traseu ce leagă Portul Constanța de Pitești doar pe
autostradă.
Din păcate, domnule ministru, nici această investiție nu a fost ocolită de
probleme – întârzieri majore în planul de execuție și penalități impuse constructorului care sunt, paradoxal,
mai mici decât despăgubirile solicitate de constructorului grec României!
Prin urmare, domnule ministru, vă rog să îmi transmiteți, punctual,
următoarele:
1. Care este totalul despăgubirilor solicitate în instanță de la statul român de către constructorul grec
Aktor pentru problemele care au dus la întârzierea realizării ultimului lot de pe Autostrada de Centură
A0 Sud? Care sunt problemele invocate?
2. În cazul unor probleme invocate de constructorul grec, care au ținut strict de aparatul birocratic al
Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere sau al altor instituții de stat, în cazul în
care statul român va pierde procesele și va trebui să achite despăgubirile solicitate, cum și când veți
recupera aceste sume de la cei vinovați?
3. Având în vedere că instituția pe care o conduceți a acuzat constructorul pentru toate termenele ratate,
de ce au fost aplicate penalizări infime, raportate la valoarea contractului? Care este totalul sumelor
rezultate din această acțiune și care este destinația acestora?
RĂSPUNS:
Ministru:
Stimate domnule deputat,
Referitor la întrebarea dumneavoastră, înregistrată la Camera Deputaţilor cu nr.
1749A/14.07.2025 şi la Departamentul pentru Relaţia cu Parlamentul cu nr. 5761/DRP/2025
având ca obiect „Costurile pe care contribuabilul român trebuie să le plătească pentru
întârzierea realizării ultimului lot de pe Autostrada de Centură A0 Sud „, vă comunicăm
următoarele:
Răspuns la întrebarea nr. 1
La data prezentei, există o serie de Revendicări ale Antreprenorului pentru care au fost emise
Moduri de Soluţionare ale Inginerului favorabile C.N.A.I.R. – S.A., iar Antreprenorul a ales să
îşi Notifice Dezacordul şi să meargă în instanță pentru recuperarea prejudiciului/costurilor la
care se consideră îndreptățit și o serie de Revendicări care sunt în curs de desfășurare pentru
care nu a fost emis încă Modul de Soluționare al Inginerului, conform mecanismelor
contractuale.
Printre motivele principale revendicate de Antreprenor enumerăm: costuri cu
relocarea/protejarea utilităților suplimentare faţă de Documentaţia de Atribuire; modificarea
soluțiilor tehnice a implicat neavizarea la timp de către deţinătorul reţelei de apă a soluţiilor
de protejare a apeductelor Bragadiru şi Ogrezeni; costuri privind majorarea tarifului de
racordare pentru reţele electrice de medie și joasă tensiune; costuri privind plata costurilor
indirecte pentru o serie de lucrări executate; costuri privind schimbările legislative etc.
Valoarea aproximativă solicitată de Antreprenor în instanţă este de aproximativ 59 milioane
lei fără TVA.
Răspuns la întrebarea nr. 2
Vă informăm că Beneficiarul a urmat întocmai mecanismul contractual și a respectat cu
strictețe legislația şi procedurile în materie înainte de a acţiona, iar toate demersurile
întreprinse până la această dată au avut ca scop apărarea intereselor legitime ale Companiei
şi, implicit, ale statului român.
De asemenea, dorim să subliniem faptul că, acest Contract semnat între părţi este un
document complex care ține cont de legislația în materie şi care oferă libertate atât
Antreprenorului, cât și Beneficiarului de a-şi recupera costurile la care se consideră
îndreptăţit pentru neplata unor drepturi/lucrări în cazul Antreprenorului, respectiv pentru
neplata unor costuri/prejudicii cauzate de neîndeplinirea obligațiilor contractuale de către Antreprenor, în cazul Beneficiarului.
Pentru acest motiv, până la constatarea de către instanţele abilitate sau alte organe de
control ale statului, nu se poate concluziona că există sau nu prejudicii suferite pentru
neîndeplinirea necorespunzătoare sau îndeplinirea de către Companie a obligatiilor contractuale.
Răspuns la întrebarea nr. 3
În perioada contractuală, pentru slabă mobilizare şi neîndeplinirea Punctelor de Referinţă,
Beneficiarul a emis înştiinţări de Revendicare, facturând penalităţi Antreprenorului în sumă
de peste 5 milioane lei.
Pentru nerespectarea obligaţiei contractuale de a finaliza execuția lucrărilor în Durata de
Execuţie, C.N.A.I.R. S.A. are emisă către Antreprenor o revendicare în cuantum de 0,1% pe zi
din valoarea de contract acceptată, care poate fi aplicată de la data de finalizare contractuală
a lucrărilor şi până la data efectivă de finalizare a acestora, respectiv emiterea ProcesuluiVerbal de Recepție la Terminarea Lucrărilor.
Valoarea maximă a penalităţilor ce pot fi acordate Antreprenorului pentru neîncadrarea în
Durata de Execuţie este de 128.013.303,38 lei. Îndreptăţirea Beneficiarului la aplicarea
acestor penalități, precum şi cuantumul lor, vor fi stabilite de către Inginer prin emiterea
Modului de Soluţionare şi, ulterior, de către instanțele de judecată printr-o decizie definitivă.
Vă informăm că valoarea penalităţilor care se pot aplica este cea stabilită prin contract, iar
Beneficiarul nu are dreptul de a aplica un alt tip de penalitate decât cel prevăzut contractual.
Răspuns C.N.A.I.R. S.A.:
Ref.: Răspuns adresa dumneavoastră nr. 5761/18.07.2025 cu privire la întrebările formulate de către
domnul deputat George Nicolae Simion, prin care solicită informații privind întârzierile în realizarea
ultimului lot de pe Autostrada de Centrură A0 Sud
Stimate domnule,
Având în vedere adresa dumneavoastră nr. 5761/18.07.2025, înregistrată la C.N.A.I.R. – S.A. cu nr.
92/82982/22.07.2025, cu privire la întrebările formulate de către domnul deputat George Nicolae Simion, prin
care solicită informații privind întârzierile în realizarea ultimului lot de pe Autostrada de Centrură A0 Sud, prin
prezenta vă comunicăm următoarele:
În ceea ce priveşte întrebarea nr. 1, respectiv „Care este totalul despăgubirilor solicitate in instanță
de la statul român de către constructorul grec Aktor pentru problemele care au condus la întârzierea realizării
ultimului lot de pe Autostrada de Centură A0 Sud? Care sunt problemele invocate?”, menționăm următoarele:
La data prezentei, există o serie de Revendicări ale Antreprenorului pentru care au fost emise Moduri de
Soluţionare ale Inginerului favorabile C.N.A.I.R. – S.A., iar Antreprenorul a ales să își Notifice Dezacordul şi
să meargă în instanță pentru recuperarea prejudiciului /costurilor la care se consideră îndreptățit şi o serie de
Revendicări care sunt în curs de desfăşurare pentru care nu a fost emis încă Modul de Soluţionare al Inginerului,
conform mecanismelor contractuale.
Printre motivele principale revendicate de Antreprenor enumerăm: costuri cu relocarea/protejarea
utilităților suplimentare față de Documentația de Atribuire; costuri privind neavizarea de către Apa Nova a
soluțiilor de protejare a apeductelor Bragadiru şi Ogrezeni; costuri privind majorarea tarifului de racordare
pentru rețele electrice de medie şi joasă tensiune; costuri privind plata costurilor indirecte pentru o serie de
lucrări executate; costuri privind schimbările legislative etc.
Valoarea aproximativă solicitată de Antreprenor în instanţă este de aproximativ 59 milioane lei fără
TVA.
În ceea ce priveşte întrebarea nr. 2, respectiv ,In cazul unor probleme invocate de constructorul grec,
care au finut strict de aparatul birocratic al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere saи
al altor instituții de stat, in cazul în care statul român va pierde procesele și va trebui să achite despăgubirile
solicitate, cum și când veți recupera aceste sume de la cei vinovați?”, menţionăm următoarele:
Vă informăm că Beneficiarul a urmat întocmai mecanismul contractual şi a respectat cu strictețe
legislația şi procedurile în materie înainte de a acţiona, iar toate demersurile întreprinse până la această dată au
avut ca scop apărarea intereselor legitime ale Companiei şi, implicit, ale statului român.
De asemenea, dorim să subliniem faptul că, acest Contract semnat între părţi este un document compleх
care ţine cont de legislația în materie și care oferă libertate atât Antreprenorului, cât și Beneficiarului de a-şi
recupera costurile la care se consideră îndreptățit pentru neplata unor drepturi/lucrări în cazul Antreprenorului,
respectiv pentru nepalata unor costuri/prejudicii cauzate de neîndeplinirea obligațiilor contractuale de către
Antreprenor, în cazul Beneficiarului.
Pentru acest motiv, până la constatarea de către instanţele abilitate sau alte organe de control ale statului,
se poate concluziona că există sau nu prejudicii suferite pentru neîndeplinirea necorespunzătoare sau
îndeplinirea de către Companie a obligațiilor contractuale.
nu
În ceea ce priveşte întrebarea nr. 3, respectiv „Având în vedere că instituția pe care o conduceți a
acuzat constructorul pentru toate termenele ratate, de ce au fost aplicate penalizări infime, raportate la
valoarea contractului? Care este totalul sumelor rezultate din această acțiune și care este destinația
acestora?”, menționăm următoarele:
În perioada contractuală, pentru slabă mobilizare şi neîndeplinirea Punctelor de Referință, Beneficiarul
a emis Înştiințări de Revendicare, facturând penalități Antreprenorului în sumă de peste 5 milioane lei.
Pentru nerespectarea obligației contractuale de a finaliza execuția lucrărilor în Durata de Execuție,
C.N.A.I.R. S.A. are emisă către Antreprenor o revendicare în cuantum de 0,1% pe zi din valoarea de contract
acceptată, care poate fi aplicată de la data de finalizare contractuală a lucrărilor şi până la data efectivă de
finalizare a acestora, respectiv emiterea Procesului-Verbal de Recepție la Terminarea Lucrărilor.
Valoarea maximă a penalităților ce pot fi acordate Antreprenorului pentru neîncadrarea în Durata de
Execuție este de 128.013.303,38 lei. Îndreptățirea Beneficiarului la aplicarea acestor penalități, precum şi
cuantumul lor, vor fi stabilite de către Inginer prin emiterea Modului de Soluționare şi, ulterior, de către
instanțele de judecată printr-o decizie definitivă.
Vă informăm că valoarea penalităților care se pot aplica este cea stabilită prin contract, iar Beneficiarul
nu are dreptul de a aplica un alt tip de penalitate decât cel prevăzut contractual.
Cu deosebită considerație,
DIRECTOR GENERAL
Ing. Cristan PISTOL