Ministrul Educației, domnul Daniel-Ovidiu David, trebuie să ne ofere clarificări despre degringolada din sistemul educațional românesc!
Stimate domnule ministru,
Adoptată în 2025, Legea 141
– primul pachet fiscal al Guvernului Bolojan
din care faceți parte, care a avut impact în domeniul Educației, a schimbat
organizarea și dinamica școlilor din România prin stabilirea unui număr mediu de
elevi per clasă: 18 la primar, 20 la gimnaziu și 23 la liceu, dar și minime și maxime
obligatorii. În plus, cadrele didactice pot completa norma de 20 de ore cu discipline
din aceeași arie curriculară, ceea ce a avut drept consecință directă apariția așa
numitei „catedre mozaic”, în care un profesor predă trei sau patru materii diferite
pentru a rămâne titular, însă nu pentru toate a fost specializat.
Degringolada din sistemul de învățământ este una cât se poate de evidentă
– peste 14.000 de șomeri, o comasare de școli fără nicio finalitate, creșterea
birocrației, scăderea dramatică a salariilor, profesori de matematică ce predau
biologia! Părinți, elevi și profesori, cu toții, deopotrivă, au de pierdut!
Având în vedere cele expuse, domnule ministru, vă rog să îmi comunicați
numărul de cadrele didactice care și-au completat norma de 20 de ore cu discipline
din aceeași arie curriculară, dar pentru care nu au specializarea necesară, defalcat,
pentru fiecare județ al țării și Municipiul București.
RĂSPUNS:
STIMATE DOMNULE DEPUTAТ,
Referitor la întrebarea dumneavoastră, înregistrată la Camera Deputaţilor cu nr.
2857A/29.10.2025, având caobiect „Degringolada din sistemul educațional românesc”, vă
comunic următoarele:
În conformitate cu prevederile art. 128 alin. (10) din Legea învăţământului
preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, hotărârile privind
angajarea, motivarea, evaluarea, recompensarea, răspunderea disciplinară și disponibilizarea
personalului didactic se iau la nivelul unității de învăţământ de către consiliul de
administrație, cu majoritatea voturilor membrilor consiliului. Angajatorul este unitatea de
învăţământ.
În baza art. 208 alin. (9) și (10) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările
ulterioare, prin excepţie, dacă norma didactică a profesorilor din învăţământul gimnazial nu
se poate constitui conform prevederilor art. 207 alin. (4), aceasta poate fi constituită din 2/3
din numărul de ore de la specializarea sau specializările de bază și completată cu 1/3 din
numărul de ore de la disciplinele prevăzute la alin. (1) ori prin adăugarea de ore de activități
de educaţie, complementare procesului de învăţământ (şcoala după școală, învățare pe tot
parcursul vieții). În învăţământul gimnazial din mediul rural, norma didactică se poate
constitui din 1/2 din numărul de ore de la specialitatea sau specialităţile de bază şi
completată cu 1/2 din numărul de ore de la disciplinele prevăzute la alin. (2) sau prin
completarea cu ore de activităţi de educaţie, complementare procesului de învăţământ
(şcoala după școală, învățare pe tot parcursul vieţii).
Conform prevederilor art. 24 alin. (1) şi art. 27 alin. (6) din Metodologia-cadru privind
mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar în anul şcolar
2025-2026, aprobată prin OME nr. 7495/2024, personalul didactic titular încheie contract
individual de muncă cu directorul unității de învăţământ preuniversitar, nu cu Ministerul
Educaţiei şi Cercetării; constituirea normei didactice de predare a personalului didactic
titular se realizează de către directorul unității de învăţământ în baza deciziilor de numire/
transfer/repartizare emise de către inspectoratul şcolar judeţean/al municipiului București.
Completarea normei didactice de predare cu ore la alte discipline decât cele prevăzute în
deciziile de numire/transfer/repartizare, conform specializărilor dobândite prin studii era
prevăzută în legislația specifică învăţământului preuniversitar anterior intrării în vigoare a
Legii nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, cu modificările şi completările
ulterioare, la fel ca și completarea normei didactice de predare cu ore la alte discipline decât
cele corespunzătoare specializării/specializărilor de pe diplomă/diplome cu menţinerea
drepturilor salariale.
În concluzie, constituirea normei didactice pentru personalul didactic titular, dar şi
angajat pe perioadă determinată, realizându-se la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ, în
condițiile legale citate mai sus, Ministerul Educaţiei și Cercetării nu dispune de date nominale
privind încadrarea fiecărui cadru didactic din fiecare unitate de învăţământ, respectiv date
referitoare la completările normelor didactice de predare realizate la nivelul unităților de
învăţământ. De asemenea, precizăm că în sistemul de învățământ preuniversitar sunt
încadrate în regim de plata cu ora următoarele categorii de personal didactic de predare:
personalul didactic titular încadrat în regim de plata cu ora peste norma de bază; personalul
didactic angajat pe perioadă determinată încadrat în regim de plata cu ora peste norma de
bază; personalul didactic asociat, prin asociat înţelegându-se angajat în alt domeniu de
activitate, încadrat în regim de plata cu ora; personal didactic pensionat încadrat în regim de
plata cu ora.
cu contract
Personalul
individual
didactic încadrat în normă de bază reprezintă personalul didactic încadrat
determinată pe durata
de muncă cu normă completă pe perioadă nedeterminată sau
Personalul didactic
unui an şcolar (1 septembrie anul curent – 31 august anul următor).
încadrat cu un
încadrat în regim de plata cu ora reprezintă personalul didactic
contractul individual
alt contract individual de muncă pe durata desfășurării cursurilor faţă de
didactic pensionat
de muncă cu normă de bază (completă), cu excepția personalului
regim de plata cu
ora.
care nu mai deține un alt contract individual de muncă în afară de cel în
didactice
Reducerea
de
numărului de posturi didactice de predare ca urmare a creşterii normelor
de plata cu
predare
ora
cu două ore a dus la reducerea numărului de posturi ocupate în regim
suplinitori), de personal
de personalul didactic încadrat cu normă de bază completă (titulari,
învăţământ în regim
încadrat cu normă de bază în alte domenii de activitate încadrat în
numărul de posturi ocupate
de plata cu ora (asociat) și personal didactic pensionat, precum și la de personal fără studii corespunzătoare postului (necalificat), nu la reducerea numărului de persoane calificate încadrate cu contract individual de muncă cu normă de bază.
Mulţumindu-vă pentru colaborare, vă asigur, stimate domnule deputat, de toată consideraţia mea.
P. MINISTRUL EDUCAȚIEI ȘI CERCETĂRII
SORIN ION
SECRETAR DE STAТ
