Platforma informatică a CNAS – o infrastructură depășită care pune în pericol siguranța pacienților. Ministrul Sănătății, domnul Alexandru-Florin Rogobete, trebuie să ofere explicații!

Stimate domnule ministru,

Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) a fost concepută,
inițial, ca o platformă unitară menită să interconecteze toate componentele
sistemului de asigurări de sănătate — de la medicii de familie și spitale, până la
farmaciile și laboratoarele medicale din țară, însă din momentul implementării
inițiale, adică de mai bine de un deceniu, infrastructura hardware și software a
rămas aproape neschimbată, în pofida extinderii continue a volumului de date și
a numărului de utilizatori.
Colapsul sistemului este dovedit, cât se poate de clar, de ultimul raport al
Curții de Conturi a României, unde se arată că sistemul operează pe echipamente și arhitecturi IT depășite, fără scalabilitate și fără mecanisme moderne de securitate și redundanță.
PIAS gestionează cea mai mare bază de date din ţară, ce conţine peste 18
milioane de persoane potenţial beneficiare de servicii medicale şi medicamente,
peste 70.000 de utilizatori reprezentând furnizori de servicii medicale şi
medicamente precum şi utilizatori ai CNAS/CAS, peste 700.000 de servicii
raportate şi validate zilnic, din care aproximativ 200.000 sunt prescripţii medicale,
datele fiind structurate în peste 420.000 tabele în format Oracle, iar infrastructura
învechită nu afectează doar performanța zilnică, ci are și implicații directe asupra
siguranței datelor medicale, existând un risc crescut de corupere a datelor, asupra
capacității de analiză și încrederii în sistemul național.
Având în vedere cele prezentate, domnule ministru, vă rog să îmi transmiteți următoarele:

1. O parte din serverele PIAS sunt operaționale de peste 8–10 ani, fără
modernizări semnificative – când veți demara modernizarea acestora,
care sunt sumele care vor fi investite și termenii de finalizare?
2. Componentele de stocare (SAN/NAS) funcționează la capacitate maximă
sau chiar suprasolicitată, ceea ce duce la degradarea performanței – ce
măsuri aveți în vedere pentru rezolvarea acestei probleme și când se va
întâmpla, efectiv, acest lucru?
3. De ce nu există o infrastructură de tip cloud hibrid sau elastică, care să
permită extinderea dinamică a resurselor în funcție de nevoile
sistemului?
4. În cazul unui incident major, de tipul unui atac cibernetic, sistemele de
backup pot asigura restaurarea rapidă a serviciilor?
5. Întrucât, de nenumărate ori, disfuncționalitățile PIAS au paralizat
complet activitatea furnizorilor medicali, transmiteți-mi situația pentru
perioada 2022-prezent în ceea ce privește numărul de consultații
nevalidate, rețete necompensate și raportări blocate.
6. Creșterea volumului de date medicale – dosare electronice, servicii
raportate, prescripții digitale etc. – a depășit parametrii inițiali de
proiectare? În cazul unui răspuns afirmativ, care sunt măsurile urgente
și calendarul lor de implementare pentru remedierea situației?

7. De ce CNAS și casele județene de asigurări de sănătate (CJAS) nu dețin
un inventar centralizat și actualizat al echipamentelor IT folosite pentru
operarea Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate?
8. De ce nu există o bază de date centrală privind licențele software
utilizate în cadrul CNAS și al CJAS?
9. CNAS deține o bază de date completă a tuturor utilizatorilor externi ai
sistemului – prestatori, subcontractanți, colaboratori și efectueazză
verificarea periodică a drepturilor de acces și a activităților desfășurate
de aceștia în cadrul PIAS?

Distribuie articolul pe Social Media
Abonare
Anunță-mă despre
guest
0 Comments
Cele mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments
Type at least 1 character to search
0
M-ar interesa părerea ta, te rog să comentezi.x
()
x